Kirjoituksen idea lähti siitä, että vanha sanonta kuuluu ”jos haluat ostaa hyvän ja halvan, niin sinun täytyy ostaa kaksi eri tuotetta”

Näinhän se monessa tapauksessa meneekin, luonnollisesti tässäkin asiassa on olemassa poikkeuksia, joista voisi kirjoittaa ihan oman blogin.  Mitkä asiat sitten vaikuttavat tuotteen tai palvelun hintaan ja millaisilla perusteilla hankintapäätöksiä yleensä tehdään?

 

 

Kun olet suunnittelemassa valaistuksen uusimista yritykseesi, niin hyvin todennäköisesti alat etsiä tietoa hakukoneiden välityksellä ja pyydät tarjouksia eri toimijoilta tai pyydät suosituksia kavereiltasi. Hyvin todennäköisesti sinuun ottaa yhteyttä myös monenlaisia valaisintarjoajia ja he esittävät tarjouksensa heidän uniikeista malleistaan.

 

Valaistuksen hankinta

 

  • Miten voit erotella eri toimijoiden tarjoukset toisistaan?
  • Mikä on se erottava tekijä näiden kaikkien tarjouksissa?
  • Mihin tuotteiden tai palvelumallin hinnat pohjautuvat?
  • Mitä hyötyjä toimittajat esittävät?
  • Miten ja millä perusteilla kannattaa tehdä hankintapäätös?

 

Jälleen tullaan alkuperäisen kysymyksen äärelle.  Mitkä asiat vaikuttavat valaistuksen hankintakustannuksiin ja miten erottelet eri toimittajat toisistaan?

 

Yksi toimittaja voi esittää sinulle hinnan pelkästään tuotteelle ja toisen toimittajan hinta sisältää tuotteen, asennuksen, referenssin tekemisen, ylläpitopalvelun ja yms.  Näiden kahden mallin välillä voi olla jo isoja eroja hinnallisesti ja ne täytyy ottaa huomioon päätöstä tehdessä.  Vielä kun tähän kaikkeen lisätään se, että toinen tarjoaja esittää matalamman laadun omaavaa tuotetta ja toisella on tarjouksessa korkean laadun ominaisuuksilla oleva tuote.  Siinäpä onkin sitten miettiminen, että mitä eroa näillä kahdella esimerkillä onkaan!

 

 

Kaikki lähtee siitä, että mitä sinä ostajana olet halukas hankkimaan ja onko toimittaja keskustellut kanssasi siitä, mikä vaihtoehto sinulle on kaikista järkevin toimitilaasi mihin olet suunnitellut uutta valaistusta?  Onko jonkun toisen palveluntuottajan tai valaisintoimittajan tarjoamat hyödyt riittävät, jotta sinun kannattaa maksaa vastaavasta tuotteesta enemmän kuin jostain toisesta?  Me törmätään tähän asiaan viikoittain asiakkaidemme keskuudessa ja juuri tämän asian takia me hiotaan jatkuvasti toimintamalleja.  Samalla  pyritään saamaan asiakkaillemme kaikki mahdolliset hyödyt avoimesti esitettyä.

 

 

Otetaan kolme yleisintä erottuvaa tekijää hintojen vertailussa selventämään tätä koko kuviota.

 

  1. Teet hankinnan pelkästään hinnan perusteella ja valitset halvimman ratkaisun. Tässä vaihtoehdossa on hyvin luultavammin lyhyimmät takuut ja polttoajat.  Tuotteesta ei ole olemassa suosituksia, että miten se on toiminut esimerkiksi erilaisissa kohteissa. Tuotteella voi olla rajattu takuu, eli takuun pysyvyyteen on laadittu tarkat määritteet.  Ostat tuotteen esimerkiksi verkkokaupasta ja hankinta ei sisällä asiantuntijan kartoitusta ja siten ei ole voitu varmistaa itse tuotteen soveltuvuutta toimitilaan.  Kauppa ei sisällä asennusta.

 

Toisen ja kolmannen vaihtoehdon välillä ei ole kovin suuria eroja ja tämän takia näiden kahden välillä täytyy olla erityisen tarkkana.

 

  1. Pyydät asiantuntijaa tekemään valaistuskartoituksen yritykseesi ja käytte läpi nykyisen tilanteesi ja keskustelette, miten uuden valaistuksen voisi toteuttaa. Valaistusyritys esittää sinulle tarjouksen joka sisältää tuotteen / tuotteet ja asennuksen.

 

  1. Kolmantena erottuvana tekijänä on se, että yrityksessäsi käy valaistusasiantuntija, jonka kanssa kartoitatte toimitilanne ja valaistustarpeenne. Asiantuntija kysyy paljon kysymyksiä liittyen itse hankintaan ja tarpeeseen ja vastausten perusteella hän voi laatia parhaan mahdollisen ratkaisun, josta saatte asiakkaana parhaan mahdollisen hyödyn hankinnalle.   Tarjoukseen valitaan tuote, joka soveltuu parhaiten toimitilaan, siinä on pitkät takuut ja polttoajat, tuote on todistetusti toiminut erilaisissa kohteissa, tarjous sisältää luonnollisesti asennuksen ja tarvittaessa esittää hankinnalle rahoituksen.  Lisäksi tarjous sisältää ylläpitopalvelun koko tuotteen takuuajan.

 

 

Näiden kahden mallin välillä on erottavia tekijöitä, jotka kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon, jolloin voit tehdä sinulle parhaan mahdollisen päätöksen hankinnalle.  Toisessa vaihtoehdossa on tarjottu Basic mallin tuotetta ja kolmannessa vaihtoehdossa on tarjottu Premium mallin tuotetta. Lisäksi näitä kahta tarjousta erottaa se, että kolmannessa vaihtoehdossa tarjous sisältää ylläpitopalvelun koko tuotteen takuuajan.  Ylläpitopalvelun tarkoituksena on varmistaa, että kaikki luvatut asiat toteutuvat asiakkaalle.

 

Tiivistettynä seikat, jotka sinun tulisi ottaa huomioon valaistushankintoja tehdessäsi:

 

  • Millaisia hyötyjä saavutat hankinnalla?
  • Onko tarjottavissa tuotteissa millaisia eroavaisuuksia? (basic vai premium)
  • Tuotteen tai palvelun takuuaika ja mitä se kattaa?
  • Tuotteen polttoaika?
  • Sisältääkö tarjous valaistuskartoituksen?
  • Sisältääkö tarjous asennuksen tai ylläpitopalvelun?

 

Valitsetko yhteistyökumppanin pelkän hinnan perusteella vai otatko huomioon kaikki hyödyt ja kokonaisuuden kun teet päätöksen? Onko sinulla joitain muita valintaperusteita hankinnoille?   Tarjouspyynnöistä ja niiden eroavaisuuksista kirjoitamme sitten seuraavassa blogissa.

Scroll Up