Valaistusvinkit ruokakaupan valaistusuudistukseen

Ruokakaupan valaistus

 

Kauppias! Milloin olet viimeksi kiinnittänyt huomiota kauppasi valaistukseen? Ovatko vanhat loisteputket yhä käytössä? Oletko kävellyt sisään uudistettuihin myymälöihin ja ihmetellyt tilojen kirkkautta?

Vähittäistavarakauppojen valaistus on edennyt huimia askeleita viimeisen kymmenen vuoden aikana. Asiakkaat ovat oppineet vaatimaan hyviä ja selkeitä myymäläkokonaisuuksia, joita tehokas ja suunnitelmallinen valaistus tahdittaa. Ostokokemuksesta toivotaan pakollisen pahan sijaan viihtyisää hetkeä, jota energisoiva valaistus avittaa.

Uudet vähittäistavarakaupat valaistaan nykyään poikkeuksetta LED-valaisimin. Valaisimet valitaan niin, että tuotteiden värintoisto on erinomainen, asiakkaiden ja henkilökunnan virkeystilat pysyvät korkealla, ja ostopolkua selkeytetään valo-ohjauksin. Tämä ei ole sattumaa, vaan laajan tutkimustyön tulosta.

Valaistusuudistuksensuurimmat hyödyt

1. Virkeystilat

On tutkittu, että oikein valittu LED-valaisin pitää ihmisen yhtä virkeänä kuin päivänvalo.  Pimeässä Suomenmaassa tämä nousee luonnollisesti arvotuksessa korkealle.  Myymäläympäristöön valitaan päivänvaloa muistuttava, n. 5500K valaistus, joka optimoi niin ostostelijan kuin työssäpuurtajankin jaksamisen.  Kun asiakasta ei väsytä, hän viihtyy kaupassa pidempään, tekee enemmän ostoksia ja kokee olonsa energisoituneeksi kauppareissun jälkeen.  Tämä hyvä kokemus alitajuisesti ohjaa asiakasta palaamaan myymälään jatkossakin.  Lapsiperheisiin vaikutus on vieläkin dramaattisempi, sillä riittävän kirkas valaistus ehkäisee väsyitkuja ja raivokohtauksia.  Tämä parantaa ostotunnelmaa muidenkin shoppailijoiden keskuudessa.

Valaistuksen vaikutusta työntekijöihin ei sovi unohtaa saati vähätellä.  Työntekijät viettävät valtaosan päivästään myymälätiloissa, ja saattavat olla talvisin näkemättä pilkahdustakaan päivänvaloa.  Jotta sairaspoissaolot pysyvät kontrollissa ja työmotivaatio korkealla, on työntekijöille tarjottava päivittäinen valokylpy työpaikalla.  Sairastumisten vähentyessä ja mielen piristyessä työntekijöiden tuottavuus nousee uuteen luokkaan.

 

2.  Myymälätilojen selkeytys ja tuotteiden realistisuus

Ensisijainen ostopolun määrääjä on luonnollisesti myymälän pohjasuunnitelma sekä tuotesijoittelut.  Heti näiden jälkeen ostajaan eniten vaikuttava ohjaaja on valaistus.  Suunnitelmallisella kohdevalaistuksella voit ohjata ostajaa kohti oikeita tuotteita.  Riittävän tehokas, oikeanlainen LED-valaistus valaisee koko tuoteskaalasi aina lattianrajasta ylähyllyille, jolloin marginaalituotteetkin pääsevät näkyviin ja varastonkierto paranee.  Tuotteet myös näyttäytyvät realistisina kunnollisen värintoiston alla, eivätkä tomaatit muutu oransseiksi tai vihreät housut kellertäviksi.  Mikäli myymälässäsi on esimerkiksi poikkeuksellisen kattava lihatarjonta, voidaan valaisimet valita niin, että lihan punaisuus korostuu ja tuoreusvaikutelma pysyy hyvänä.

 

3.  Varastotoiminnan helpottuminen

Kun varastotiloihin valitaan riittävän hyvä valaistus, erottuvat värit ja tuotteet selkeinä koko varaston pituudelta.  Tämä nopeuttaa etsintätyötä ja helpottaa työntekijöiden arkea.  Merkittävin muutos on kuitenkin normaalisti hämyisten varastotilojen valaisintehon ja -sävyn optimoimisessa niin, että työntekijäsi jaksavat painaa hommia aamuvarhaisesta iltamyöhään.  Kuten myymälän puolella, myös varastossa tämä vaikuttaa radikaalisti työviihtyvyyteen ja sairaspoissaoloihin, nostaen työn tuottavuutta uudelle tasolle.

 

4.   Energiansäästö ja brändikehitys

Energiansäästö on usein valaistusuudistuksen motivaattoreista kärkipäässä.  LED-valaisimet vievät sähköä n. 50% vähemmän kuin vanhanaikaiset valaistusratkaisut.  Tämän lisäksi LED-valaisimet eivät vapauta juurikaan lämpöä, jolloin kylmälaitteesi saavat käydä hieman rauhallisemmin, joka sekin pienentää sähkölaskujasi – parantaen samalla myymäläsi paloturvallisuutta.  Valaistusuudistus on useimmiten maksanut itsensä takaisin jo muutamissa vuosissa kertyneiden säästöjen kautta.  Koska LED-valaisimen käyttöikä on +50000h, säästät myös huoltokuluissa, ja saat pitkäaikaisen, turvallisen valaistuksen.

Nykyaikaisessa, vihreässä maailmassa brändin ekologisuus on myös merkittävässä asemassa palveluiden valinnassa.  LED-valaisimet vahvistavat yrityksesi vihreää imagoa, ja asiakkaasi kiittävät.

 

Valaistusuudistus on mahdollista toteuttaa monilla eri tavoilla, aina pelkästä valaisintoimituksesta kokonaisvaltaiseen huoltopalveluun.  Valaisinten ostamisen voi hoitaa perinteisesti laskulla, tai helposti leasingilla.  Oikeanlainen palvelukokonaisuus räätälöidään asiakaskohtaisesti palvelemaan kunkin vähittäistavarakaupan tarpeita.

Palvelumallit

Mitä eri tapoja valaistuksen uudistamiseen on? Kuinka valaistusuudistus etenee meidän kanssamme? Katso alla oleva video toimintamallistamme.